söndag 17 februari 2008

Monarkens kokbok

Konsten att koka ihop ett eget litet kungarike:

Ta en inte obetydlig mängd samhällelig vrede
En rejäl nypa hybris
Ett mer än rågat mått handlingskraft
En inte alltför stor knivsudd ödmjukhet
En ansenlig mängd självtillit
Ett försvarligt mått eskapism
En näst intill stötande självsvåldighet
Och ett allt annat än försumbart mått av uttråknad



Rör ihop allt i en gryta under mässande av orden

”Jag kan styra ett kungarike, jag kan styra ett kungarike, jag kan styra”.. ”Jag är värd en bättre värld, jag är värd en bättre värld, jag är...”… ”Deepak Chopra, Kay Pollak, Mia Törnblom och Doktor Phil kan ta sig i arschlet – mina svar finns inom mig, i skattkammaren i slottet i mitt kungarike som är mitt och ingen annans” ... Och så vidare med mera med mera.

Steg 2:

Skaffa för uppgiften lämplig klädsel. Cochenillröd mantel med hermelinbräm är att rekommendera. Dock bör man för att inte väcka anstöt låta det vara fuskhermelin. Cochenillen är ju löss så de kan gott sätta livhanken till. Löss är för Kungar vad arbetslösa är för moderater.

Gå till frisören och klipp dig i lämplig frisyr. Gustav Vasa hade en tidlös som håller än idag.

Du behöver inte på något vis skaffa dig en gemål av utländsk härkomst med en aldrig sinande brytning. Faktum är att du behöver överhuvudtaget inte alls ha någon gemål. Faktum är att du kommer att representera folkets civilstatus bäst genom att inte ha någon gemål. Dessutom blir det så mycket mer spännande att åka runt på alla kungliga sammankomster om man får nypa prinsar och prinsessor i baken utan att få den sura efterrätten svartsjuka när man väl ligger där hemma i det kungliga gemaket.

Du behöver inte tänka på körkort. En riktigt kung har chaufför.

Börja varje dag med stretching och en ljudlig serenad av Rule Britannia – med ordet Britannia ersatt av ditt eget rikes namn givetvis. Såvida du inte har storslagna planer och asprirerar på att ta över landet Britannia. Storslagna planer skall i varje kungarike vårdas likt kronjuveler och prinsessors dygd. Men det är just därför man ska se till att vara kung, för att slippa tänka på sånt tjafs som dygd.
Känner man sig mer revolutionär och mindre konservativ kan man dra till med den gamla pjäsen Marseljäsen, den börjar så här:
Aux armes, citoyens !
Formez vos bataillons !
Marchons ! marchons !
Qu'un sang impur
Abreuve nos sillons !

Vilken det än blir kom bara ihåg att ta i, för Kung och fosterland! Kungen är du och fosterlandet är luften du andas, tåren du gråter och lunden den gröna. Kalla den änglamarken eller himlajorden om du vill – jorden du tog dig och slottet du krävde.

Lev varje dag som om livet vore gratis. Som om världen är din målarduk och din tanke är din pensel. Så det du vill skörda. Skörda på en lörda. Ta ingen skit. Och ät choklad, så blir du tjock och glad.
Var en kung, och regera mera!


Överkurs:

Skapa en egen flagga, tryck upp den på t-shirtar och kepsar och dela ut i din egen socken. Tryck upp klistermärken och ge dig ut om natten och sätt ett på varje fönster i hela bygden. Skriv din egen nationalsång och lägg ut den på YouTube. Spela in en reklamfilm med slogan "Ett eget kungarike - because you´re worth it!"

Lycka till och kom ihåg - dä ä bar å åk!



*

4 kommentarer:

Anonym sa...

Godmorgon Ers majestät !

Jag har nogsamt läst ert recept för ett eget konungarike, och jag tycker det låter som att kunna ge en rätt bra anrättning. Jag har själv ibland drömt om att ha ett eget rike. Tyvärr märker jag att jag ej har alla de ingredienser hemma som erfordras, och inom överskådlig tid skulle jag ändå bli tvungen att göra som den förträfflige vännen Fidel Castro, nämligen abdikera pga diverse ålderskrämpor.
Neej, jag får nog även i forsättningen nöja mig med mitt pörte långt in i storskogen, och tro mig vara Robin Hood eller Engelbrekt. Kanske ibland tom. drömma mig bli en ny Che Guevara, men det blir nog bara drömmar ? Går man för länge i drömmar så har man snart passerat bäst före datum och reumatismen sätter stopp för vildare utfärder i fält.

Ha en bra dag, Ers Majestät !
Wassen

Anonym sa...

Nu skulle jag, Ers Höghet, vilja opponera mig mot att en kung blir tjock av choklad. Så är icke fallet, endast vågen faller. Jag hävdar det å det bestämdaste. Men den smörja som alltsom oftast konsumeras av pöbeln i detta ditt rike gör ingen kung glad. Med ditt medgivande önskar jag därför förbjuda sockrad choklad innehållande obehagliga tillsatser.

Nyfikenpamat

Fröken Kung sa...

Min bäste Wassen, skulle någon ingrediens saknas går det lika bra med choklad. Glöm selleri. Men ett eget litet pörte är icke heller att förakta. Man kan då till exempel när andan faller på skandera: för jag har ett litet pört som har kommit bört! Och jag hittart inte här å jag hittart inte där! Tja, det går att utveckla till en hit, tro mig!

Och jag tror bestämt att det var min egen lilla Anna Skipper som smög sig in här under täcknamn... Och jag kan bara åter brista ut i sång: suuuugar, honey honey... you are my candygiiiiiirl!
Hur I HELA HIMMELRIKET ska ett liv utan socker gå till? Jag bara frågar... Kommer regn från himlen? Skiner solen på dagen? Tror Carola på gud?
Socker är folkets lagliga knark. Vad skola de arma satarna göra förutan???

Ers Majestät Honungen

Anonym sa...

varfor inte:)