onsdag 11 juli 2007

Livläkarens diagnos

Av hovets besökare har funderingar rests kring orsaken till kungens tystnad. Och kungen som smickras innerligt av denna oro känner sig, tack vare en inte obetydlig men förhoppningsvis övergående sinnesslöhet, manad att via ombud lätta sitt kungliga hjärta.

Då kungen sedan en tid tvingats ut i förvärvsarbete, av det slaget som ligger långt från det som kungen anser sig kapabel att utföra och som dessvärre inte inbringar mer än en pruttondel av det kungen skulle önska, har kungen hamnat i en slags intellektuell dvala.

Fjärran tycks de dagar då kungen kunde sitta dagarna i ända bakom sin skrivpulpet eller under en kungscissus i trädgården och vända och vrida på livets möjligheter och omöjligheter. Kungen tycks nu ha drabbats av det som så många drabbas av då de för att få ihop till livets torftiga nödtorft tvingas in i sysselsättningar som de inte finner vare sig stimulerande eller särskilt inkomstbringande.

De existentiella dubier som kungen tampats med har gjort att hon haft svårt att finna ett syfte med sin existens. Statsvetare skulle kanske hävda att denna regent inte är skickad att styra ett eget rike. Men kungen å sin sida är så skickad att hon skulle ge blanka fan i det. I egenskap av kungens livläkare skulle jag å min sida kunna hävda att just det att ge blanka fan i vissa saker kan tänkas leda till ett eskalerande tillstånd av spleen. Att finna sig i tingens ordning innebär trots allt att man slipper ifrån en viss mängd vånda. Kanske kommer också denna insikt att en dag trilla ner i den kungliga skallen, men det lär då sannolikt vara för sent.

Kulturforskarna skulle emellertid jubla om de i nuläget fick tillträde till den kungliga tankeverksamheten, då denna tydligt visar på det förgörande i att beröva människor - men även kungar - sin kreativitet. Psykologer skulle å sin sida kunna hävda att ångest blott är baksidan av kreativitetens mynt och att dessa lever i symbios med varandra. PR-människor skulle förstås å sin sida kunna hävda att kungens relativa tystnad blott är ett PR-trick. Gud fader som lever i himlen skulle kanske å sin sida tvingas erkänna att han emellanåt skapar en och annan individ där både en och två saker saknas.

Men jag själv kan inte annant än att ställa diagnosen: mer eller mindre svårartad form av spleen. Och som vid alla dessa fall kan man bara hoppas att den håglöshet som kännetecknar detta tillstånd ger med sig då kungen ställs inför rätt retning. Att inte reagera på omgivningens retningar retar nämligen kungen innerligt.


Kunglig Livmedicus

E. Von Weltschmerz

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack herr livläkare !

Det var snällt att lämna en någotsånär lugnande bulletin. Vi hoppas att du tar väl hand om Kungen och sänder ny bulletin om något skulle tillstöta.

carpe diem !

Anonym sa...

Ers Höginna Fröken Kung av Megalomanienborg!

Jag har fått nog av riket Sverige! Och alla andra länder också förresten...
Efter att ha sökt och sökt med ljus och lykta efter en plats på jorden som doftar sunt förnuft och god mat, vilket jag behöver för att kunna andas men som på denna planet verkar vara en omöjlig ekvation, fann jag en mörk och regnig vårnatt Megalomanienborg...
Jag trodde inte mina ögon, för att inte glömma smaken som fyllde min mun...
Då jag tidigare gjort Fröken Kung uppmärksam på att jag inte är monarkist, vill jag bara lugna med att anledningen till att jag nu söker medborgarskap i Megalomanienborg inte är för att krossa Fröken Kung eller ställa till med någon slags revolution, utan helt enkelt för att få lite lugn och ro. Jag ämnar inte medföra gatstenar, då jag anser att de gör bättre nytta annerstädes...
Hur söker man då medborgarskap?
Eller är det möjligt att bara vistas i landet ett tag?
Utan eller med visum?
Och viktigt! - Regnar det lika mycket i Megalomanienborg som i skåne?
Ödmjukast Panika