fredag 13 april 2007

Janne Josefsson gräver efter skjutjärn på slottet

En ganska vanlig dag satt Kungen vid sitt fönster och funderade ut nya stordåd. Det var en tung börda att vara konung, så tung att kungen ibland funderade på att sadla om till något mer ansvarsfritt. Försvarsminster, Landshövding eller styrelseledamot kanske. Plötsligt ringde det i den kungliga porttelefonen. Kungen drog i ett sidensnöre och sa "hallå?"

- Jag heter Janne Josefsson och kommer från Uppdrag Granskning. Jag har hört att det förekommer både hybris, megalomani och besserwissermentalitet innanför slottets väggar.
- Så du har hittat hem menar du?
- Öh? Va?
Journalisten blev tyst en stund innan han fortsatte:
- Jag skulle vilja komma in och gå till botten med det här. Går det för sig?
- Är du vaccinerad mot ebola? Annars kanske du ska ha munskydd på dig. Varsågod och stig på.

Inte långt efter dök Janne Josefsson upp iförd gasmask och plasthandskar. Kungen försökte frammana en hostattack och kved ljudligt alltmedan hon rullade med de kungliga ögonen.

- Vad menar du med att kalla dig kung? Har du några papper på det? Har du någon utbildning för det här? Tycker du inte att det är att förhäva dig att gå ut med att du är kung med ett eget rike? Kan du se folk i ögonen och fortfarande hävda att du är kung?
- Hörrödu, Janne. Nu har du väl ändå fått något om bakfoten. Man har inga papper på att man är kung, och det finns inga kurser för det heller, inte ens på kvällstid på Komvux.
- Kan du svara på min fråga. Vad menar du med att kalla dig kung? Tycker du att det är rätt att gå på som du gör?
- Det är ju så att Kung blir man av börd. Och har man ingen börd får man göra sig själv till Kung. Det är ju så att regeringen dessutom förespråkar valfrihet, inte sant?
- Kan du svara på min fråga. Vad menar du med att kalla dig kung? Tycker du att det är rätt att gå på som du gör?
- Dessutom är det så att Figge har följt mig en himla massa år nu. Vi spelar in en film sörru. Mitt enda krav är att den ska visas medan jag fortfarande är i livet. Det är ju nästan synd om grabben vet du, allt han fått utstå nu när det blåser hårt i mediavärlden. Men han kommer få upprättelse efter min film. Jag har nämligen som krav att jag ska redigera den själv. Man har väl gått i mediaträning.
Kungligt skratt ekar över salen.
- Kan du svara på min fråga. Vad menar du med att kalla dig kung? Tycker du att det är rätt att gå på som du gör?
- Men snälla nån! Har det hakat upp sig? Har det hakat upp sig upp sig upp sig?
Svetten rinner nerför Janne Josefssons ansikte och gasmasken ser ut att nästan kväva honom.
- Du kan ta av dig den där. Jag skojade bara, säger kungen och stoppar en pralin i det kungliga gapet.
Journalisten tar tacksamt av sig masken och torkar svetten från ansiktet.
- Det är fågelinfluensan jag har, säger Kungen och hostar och tar sig för bröstet i en spelad andnösdattack som får fart på journalistens ben.
- Det här är inte det sista du ser av mig! Så här får det inte gå till! Och allt som sagts härinne finns på band!

Kungen återgick till sin plats i fönstret som om detta avbrott aldrig inträffat. Gräset började bli grönt. Poesin började spira i det kungliga sinnet. Lyriska lärkors läten ringde i de kungliga öronen. Jag ska nog ringa Figge så han kommer hit och dokumenterar lite, tänkte Kungen. Det känns som om det är stordåd på gång.

Inga kommentarer: